Qui no ha utilitzat mai Youtube? Ja costa de trobar a algú que no sapiga el que és, oi?
No heu pensat mai en la de diners que els ha de costar tot aquest ample de banda utilitzat per pujar i baixar videos? Com es finança tot aixo? No m’estic referint des que Google el va comprar, m’estic referint als seus inicis. Recordeu haver vist gaire publicitat a la pagina web? Jo la veritat es que no. Ara tot és diferent, ja que els canals de televisió i musicals tenen acords amb la companyia, ja que tenen el seu propi canal, moltes companyies estàn comprant el dret d’usar-lo en els seus reproductors amb codificacions especials, etc.
Sembla ser que, Youtube, en els seus inicis, estaba apoyada per dos grans consorcis:
Sequoia Capital i Silicon Valley,la primera de les dues va finançar a Google en els seus inicis i el consorci esta actualment format per més de 30 empreses, entre les quals figuren els noms de Yahoo, nVidia, Apple, Paypal, etc.
Sobre la segona, es tracta d’un consorci d’empreses dedicades a la computació i als semiconductors on figuren empreses com AMD, Adobe, Oracle, etc.
A més, els tres companys que varen fundar la companyia, eran treballadors del sistema de pagaments online per excelencia Paypal.
Pel que podem veure, doncs, la idea de Youtube no va neixer d’un dia per l’altre, en un garatge,sino que pel que sembla, els seus fundadors mantenien un bon suport al darrere seu. Però, tot i així, aquests consorcis, com es de suposar, voldrien veure beneficis en el projecte, encara que, en aquell moment, era només un prototipus.
Quan va anar passant el temps i el nombre d’usuaris i de videos anava creixent Sequoia va finançar amb més diners a Youtube. Llavors el que em fa pensar és que, en el moment en que aquesta gran companyia com aquesta re-finança un projecte, és perquè veuen els beneficis, encara que siguin en un futur.
Indagant una mica en altres blogs, veig que una de les clausules de les condicions de servei de pujar un video al Youtube és aquesta, i que podria ser una possible base d’ingressos:
“However, by submitting the User Submissions to YouTube, you hereby grant YouTube a worldwide, non-exclusive, royalty-free, sublicenseable and transferable license to use, reproduce, distribute, prepare derivative works of, display, and perform the User Submissions in connection with the YouTube Website and YouTube’s (and its successor’s) business, including without limitation for promoting and redistributing part or all of the YouTube Website (and derivative works thereof) in any media formats and through any media channels. You also hereby grant each user of the YouTube Website a non-exclusive license to access your User Submissions through the Website, and to use, reproduce, distribute, prepare derivative works of, display and perform such User Submissions as permitted through the functionality of the Website and under these Terms of Service.”
Que en resum el que ens vol dir és que qualsevol dia podem trobar un anunci
de Youtube a qualsevol medi (Tv o internet) amb el nostre video (o part d’ell) sense tenir cap dret sobre aquest.
Sobre aquest tema ja es va discutir durant un temps a tota la Blogosfera, es deia que aquesta clausula podria resultar abusiva, fet pel qual els responsables de Youtube vàren manifestar que Youtube mai havia intentat obtenir beneficis venent un video pujat a youtube, i, va aclarar a més, que l’usuari te tot el dret sobre el video que puji i que aquesta clausula esmentada deixa der ser valida en quant l’usuari l’esborra.
No queda massa clar sobré que passaria si en un moment donat un usuari pugés un video i youtube el vengués a algú, i l’usuari, no estant d’acord l’esborrés, ja que en el moment de pujar un video ja sel’s dona el dret esmentat. Fins al moment, que jo sapiga, Youtube mai s’ha finançat mitjançant aquesta via, però, si algun dia ho intentés, és bastant segur de que funcionaria.
Moltes són les dubtes que s’han desplegat per la xarxa sobre com un projecte que ha donat tants fruits pot obtenir beneficis, o de com es pot finançar. Com s’ha vist aquí sembla ser que el secret ha estat formar part de grans consorcis d’empreses.
Però fins a quin punt és rentable invertir en un projecte d’aquests projectes? Era d’esperar que al final una gran companyia acabés comprant la pàgina? Quin es el moment en el que es deixa de tenir pèrdues i s’obtenen beneficis?
Per un futur no llunyà, Google planteja l’estrategia d’incluir anuncis adsense als videos publicats, la qual cosa ja ha generat diverses discussions sobre la controversia amb la idea principal de la pàgina.
Una cosa està bén clara, els fundadors de Youtube, a més d’uns genis emprenedors i programadors, també ho són en les finances.