lunes, 17 de diciembre de 2007

Diferents estratègies comercials

Durant el curs hem parlat sobre com motivar als treballadors d'una empresa, sobre la feina del directiu, etc... Sobre inversions, financiació, etc.. Però que els empleats estiguin molt motivats i els directius facin molt bé la seva feina no és suficient per a que una empresa funcioni. Tampoc no ho és que s'inverteixin molts diners, o que la financiació inicial sigui molt bona. El més important per una empresa és vendre el seu producte.

El primer que ha de definir una empresa quan es crea és: quins són els objectius que vol aconseguir i com els vol aconseguir. Entre d'altres, cal escollir una estratègia publicitària que serà clau per a la donar a conèixer la marca i els seus productes.

Així doncs, en aquest últim post parlaré sobre marketing. En concret, sobre una de les quatre variables del marketing: la comunicació. En la meva opinió, la variable més important, ja que el fet de que un producte sigui car o barat, no determina si el producte es vendrà més o menys, ni tampoc que el producte sigui més bo o més dolent. Cal puntualitzar però, que el producte ha de tenir uns mínims de qualitat, ja que si el producte és nefast per molt bona promoció que se'n faci, tampoc no es vendrà.
Com a exemple,que crec que s'ha comentat alguna vegada a classe, potser l'iPod no és el millor reproductor mp3 que existeix al mercat, a més tampoc no és precisament barat. En canvi, tothom en vol tenir un. Per què? Perquè és un bon producte, perquè està de moda...? La resposta està en la comunicació. En com venen el producte, com et fan sentir quan veus un anunci d'aquell producte, etc... Bàsicament, en com fan que el producte et sedueixi suficient com per anar a la botiga i comprar-te'l.

Una vegada el Jose Cabré va comentar que existien dos productors de detergents, i en canvi n'està ple de marques: Elena, Skip, Wipp, Ariel... Els fabricants són els mateixos, en molts casos els productes són iguals, possiblement fins i tot d'un preu molt semblant... llavors, què fa que un es vengui més que l'altre? La comunicació.

Per acabar, m'agradaria que veièssiu un vídeo del YouTube sobre com seria un ipod si l'anunciès Microsoft. Hi ha una gran diferència clara entre el minimalisme de la marca Apple, i el sobrecarregament dels de Microsoft. En canvi, ambdues empreses tenen uns beneficis extraordinaris. A què creieu que és degut? Com pot ser que dues empreses amb dues línies tant diferents de publicitat puguin funcionar igual de bé?

http://www.youtube.com/watch?v=aeXAcwriid0

4 comentarios:

Alberto Maldonado López dijo...

Viendo el vídeo me ha recordado a un caso parecido que ha aparecido hace pocas semanas en la blogosfera, como sería gmail diseñado por microsoft http://blogoscoped.com/archive/2007-11-20-n35.html.

Ahora volviendo al tema del post, tienes toda la razón con el marketing de comunicación, apple se debe gastar mucho para conseguir que el iPod se venda tanto, pero además a Apple la jugada le sale redonda, porque muchos de los usuarios de un iPod, después de 3 o 4 años se compran un MAC.

Pero la comparación entre Microsoft y Apple es difícil, quizás Apple siempre ha sido una empresa con estilo, diseño, digamos con alma mientras microsoft se olvido el alma hace muchos años y va saqueando a lo buitre como puede.

Matias Lizana dijo...

Ei, realment la comparació de Apple i Microsoft és molt bona! El video ensenya realment les diferències entre les dues marques. Com tu preguntes, què diferència el tipus de promoció de Apple amb la de Microsoft?
Es pot veure amb moltes coses, començant per exemple per la referència a marques que patrocinen el producte de Microsoft i per tots els requeriments que posen en la part posterior, i acabant per la manera de crear l'estètica general, així com l'etiqueta del producte.
Un producte anomenat Ipod sembla fer sentir cómode a tothom, és a dir, sembla més proper, potser més modern (un nom que és identificatiu i únic).
En canvi el producte Microsoft Human Ear Professional Edition 2008 és una manera totalment diferent d'enfocar-ho. Sembla com si anés exclusivament dirigit a les empreses, o a un ús certament professional (no per la gent del carrer) tot i que després et venguin la versió Home Edition...

Hi ha moltes més coses a comentar, tot i que crec que es veu clar que Apple ven només amb la Imatge del producte, és com un "James Bond", suposo.
Microsoft aposta per mostrar les seves "funcionalitats", noves característiques del producte, nous afegits dels quals en treuen versions i més versions i més llicencies i més mercat... Simplement que no té tant d'estil.

I per acabar, això que deies de:
"el fet de que un producte sigui car o barat, no determina si el producte es vendrà més o menys"
Estic d'acord amb tu de que "no és el mé s important", però no que "no determina si es vendrà més o menys".
Ahir vaig veure l'anunci de 1880, realment venen pel preu? Llavors sí que seria important.

Ramon Chalmeta Ugas dijo...

Des de el meu punt de vista és evident que en el temps actual el marketing és fonamental per a qualsevol empresa degut a l’alta competència. Com molt bé comentes no és tant important si un producte és molt millor o molt pitjor que un altre (sempre i quant tingui un mínim de garanties) sinó la capacitat que tens de fer creure que aquell producte és realment bo. En referència de com és que dos grans companyies com Apple i Microsoft, tenen dos línies de Marketing molt diferenciades i en canvi totes dues tenen grans beneficis, penso que és degut que per una banda Microsoft ja te el seu mercat creat i no necessita tant de la publicitat. Apple en canvi necessita fer millor marketing per obtenir més mercat i per tant, en el seus anuncis fa referència molt directe al seu producte, aconseguint així, atreure la gent.

Vicente Escandell Miguel dijo...

Cuando una empresa lanza un producto, este debe contar con una clara estrategia comercial para promocionar sus ventas y aumentarlas en la medida de lo posible.
En la actualidad existen multitud de maneras de promocionar un producto, desde basarse en la propia marca que vende el producto, la imagen del producto, el envase en que se vende, las connotaciones que se atribuye a un producto, entre otras muchas son características que se tienen en cuenta a la hora de promocionar un producto.
Así pues, y como ya hemos visto en clase, esto es una decisión bastante complicada ya que hay que realizar un amplio estudio de mercado para acertar la orientación que se le da al producto.
En el caso que tu expones lo orientas claramente hacia como exponen el empaquetado de sus productos y todo lo que transmiten con el.
Podemos ver como Microsoft carga más el embalaje con información sobre el producto, utilidades, notas otorgadas por revistas, etc. dejando en un segundo plano la imagen del producto. Es decir prefieren mostrar más lo que ofrece el producto que no el producto en si. Por el contrario Apple es mucho más minimalista en sus empaquetados, poniendo como clave principal el producto que contienen dejando de lado cualquier tipo de descripción.
Como podemos ver son dos estrategias completamente contrarias que tienen sus pros y sus contras. Por un lado una persona que no conozca el producto Ipod y vea el embalaje no podrá saber que es lo que se esta vendiendo, puede pensar que es cualquier otra cosa menos un reproductor de música mientras que con el de Microsoft la persona que ve el producto puede llegar ha saber de que se trata.
Por contra puede pasar que ver tanta información en el embalaje haga menos atractivo el producto ya que la gente no tiene ganas de leer tanto y solo de ver tanto texto puede pensar que es complicado de usar, mientras que el de Apple al ser tan simple, puede atraer a compradores al pensar que realmente es tan fácil de utilizar que no necesita explicaciones.
Esto es un ejemplo de las connotaciones que pueden derivarse del empaquetado, pero es que en el caso de estas marcas tenemos detrás de ellas a dos grandes marcas como son Microsoft y Apple. Con la simple presencia de estos nombres un producto puede cambiar su rumbo. En la actualidad por ejemplo la marca Microsoft esta bastante a la baja debido a los problemas que tiene con sus SO y tal es la importancia de esto que en su producto Xbox 360 y Zune, han optado por minimizar al mínimo la presencia del sello Microsoft, para evitar que se sientan perjudicados.
Por contra tenemos a Apple, que antes de que comenzasen a vender su Ipod eran unos grandes desconocidos por la inmensa mayoría de gente, y que gracias a las grandes ventas de este producto han conseguido aumentar sus ventas de ordenadores, ya que la gente a comenzado a investigar que otros productos tiene esta marca.
Con todo esto quiero ponerlos un pequeño ejemplo de lo importante que es la promoción de un producto.