jueves, 20 de diciembre de 2007

Marketing Viral

Una empresa produeix un bon producte. Això és una garantia de vendes? Ni de bon tros! Amb tenir un bon producte no n’hi ha prou, s’ha de seguir una sèrie de mecanismes o tècniques que asseguri aquestes vendes. D’això és justament del que s’encarrega el marketing. El marketing es pot definir de moltes maneres diferents, però jo entenc que són totes aquelles tècniques que ajudaran a conquistar el mercat mitjançant la satisfacció de les necessitats i desitjos dels clients.
I com s’aconsegueix això? Òbviament, el factor bàsic, és fer un producte competitiu, un producte útil que interessi al client. A més a més, l’empresa ha de fer conèixer el seu producte, per tant, s’ha de fer una publicitat adequada; si el client no coneix el producte, difícilment valorarà si comprar-lo o no. Un cop aconseguit aquest objectiu, s’ha d’intentar convèncer al client que aquell producte satisfarà les seves necessitats i que contrarestarà amb escreix el preu que ha de pagar per ell. De la mateixa manera, s’ha d’intentar convèncer al client que el seu producte és millor que el que li ofereix la competència.

Totes aquestes valoracions i molts més són les que ha de fer el departament de marketing d’una empresa per tal d’intentar aconseguir unes bones vendes del seu producte, que de fet és el que li interessa a l’empresa. Però, de quina manera s’ha d’aconseguir aquest objectiu? Doncs hi ha molts tipus diferents de marketing, i avui us parlaré d’un d’ells: el marketing viral.

Com la majoria de coses, el marketing també s'ha hagut d'adaptar a les noves tecnologies. Cada cop internet va prenent més força i és poca la gent que no hi accedeix diàriament. Així doncs, s’ha convertit en un sistema ideal per tal de vendre un producte. De fet, s’ha convertit en el gran mercat mundial, on cada cop hi ha més competència i s’han de buscar noves tècniques per tal d’arribar al màxim de clients potencials possibles.

Una d’aquestes noves tècniques és l’anomenat marketing viral (o publicitat viral). El seu objectiu és explotar les xarxes socials ja existents per tal de fer créixer de manera exponencial el que s’anomena “coneixement de marca”. És a dir, utilitzar les relacions socials per intentar que molta gent conegui el seu producte i valori si comprar-lo o no. El seu funcionament és semblant al d’un virus informàtic, el qual es va estenent mitjançant un punt de contacte, d’aquí el seu nom.

Dins d'aquesta tècnica, hi ha molts tipus diferents:

· Passa-ho: Se sol·licita a l'usuari receptor del missatge que el reenviï als seus coneguts. Com es pot deduir, normalment la quantitat de gent que el rep de part de l'amic és molt més gran que no pas la que el rep de l'original. Un clar exemple és el de les cadenes de correus electrònics.

· Viral incentivat: S'ofereix una recompensa al receptor per reenviar-lo. Normalment es requereix que una tercera persona (a banda del receptor i a la persona a qui li enviarà el missatge) participi per tal que el primer receptor pugui optar a la recompensa, fet que augmenta les probabilitats de participació. Un exemple és una campanya de JB Nightology en que s'ofereix més oportunitats de destapar un panell amb premis si els hi dius tres correus electrònics de coneguts teus.

· L'encobert: Com el seu nom indica, l'objectiu és no deixar entreveure que es tracta d' una campanya de marketing. La idea és que el missatge sigui una cosa divertida o impactant que faci que qui la rebut l'enviï espontàniament. Poc a poc la gent en va parlant i a mesura que això passa es van donant pistes fins acabar anunciant el producte. Un exemple és la campanya realitzada per MTV amb la conegudíssima cançó “Amo a Laura”.

· El del rumor: Es basa en publicar anuncis, missatges o notícies que facin que la gent del carrer en parli a causa de la seva morbositat o polèmica. Per exemple, relacions amoroses entre protagonistes d'una pel·lícula que s'ha d'estrenar en breu.

· Base de dades gestionada per l'usuari: els usuaris creen i gestionen les seves pròpies llistes de contactes fent servir una base de dades oferta per un servei on-line. Com que es convida a nous usuaris, aquestes estan creant també una cadena de contactes viral i autoreplicada que creix de forma natural i provoca que altra gent s'hi apunti. Per exemple, les empreses de contactes, com eCrush.

Estic segur que tots vosaltres heu estat “víctimes” d’aquest tipus de marketing, que, al meu parer, cada cop està més estès i són més les empreses que l’utilitzen per incrementar les seves vendes. Què en penseu? És lícit? Creieu que és efectiu?

Us deixo uns quants links on podreu trobar uns quants exemples, no tenen preu. El que s’arriben a inventar!!

http://www.debocaenoreja.blogspot.com/

http://extracine.com/2007/12/06/la-campana-de-marketing-viral-de-the-dark-knight-se-vuelve-real/

http://www.ionlitio.com/2006/12/20/marketing-viral-la-nueva-publicidad-en-internet/

3 comentarios:

Anónimo dijo...
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
Joanvo dijo...

Jo crec que l'èxit de moltes d'aquestes tècniques esta en que l'usuari se sent beneficiat o intrigat per fer "marketing".

Igual que a Google Mail els primers mesos, on només s'hi podia crear una conta si algú t'enviava una invitació. D'aquesta manera els que tenien una conta se sentien d'alguna manera "afortunats" ja que no tothom la podia tenir i la gent que no en tenien els hi entraven ganes de tenir-ne una per a no sentir-se exclosos.

De fet aquest mètode és molt freqüent a internet en nous productes, ja que les invitacions es poden propagar molt rapidament i ajuden a guanyar popularitat.

Adrià Vallès dijo...

Jo penso que el màrqueting viral és molt efectiu per a les empreses que l'utilitzen, de fet és el tradicional boca-orella però maximitzat per les noves tecnologies, que permeten explicar les coses a moltíssima gent alhora. És efectiu perquè si una persona segueix, per exemple, un blog i allà hi parlen sobre un producte determinat, el lector (que sent a l'autor del blog com a molt proper) es creu el que li expliquen i seguirà les seves recomanacions, de la mateix manera que si un amic et recomana cert producte.
A més, al voltant del màrketing viral hi "viu" més gent, que gràcies a aquests spots o rumors o vídeos poden fer-hi negoci, com per exemple el mateix YouTube o pàgines web que recopilen rumors.
Així doncs, una forma de fer publicitat, per ara, quasi perfecte: Relativament poc cost i molt efectiu