sábado, 24 de noviembre de 2007

L'adaptació de les empreses a la cultura local

Un factor que crec que és molt important en una empresa si vol créixer més enllà del país d'origen, és estudiar amb deteniment la cultura del país on volen expandir-se.
Els motius pels quals penso que és important són bastant obvis.

Principalment perquè si una empresa fabrica un producte que no pot interessar de cap manera al país on l'intenta introduir, ja pot fer les millors campanyes publicitàries del món o contractar als millors directius i empleats de l'univers, que allò no es vendrà mai. Com a exemple d'això, tenim l'iPod, un gran èxit mundialment, excepte al Japó, on els mp3 fabricats per Sony segueixen tenint la quota més alta de mercat.

Una altra rao, també molt important i potser més seriosa, té a veure amb la religió o fins i tot la llei d'un país. Si una empresa fabrica un producte que està en contra dels principis religiosos del país on vol vendre, té un problema molt seriós, ja que no només s'enfronta a un fracàs total, si no que pot arribar a tenir problemes legals. Com a exemple d'això, però portat de manera intel·ligent, tenim el cas de la cadena de restaurants fastfood de McDonald's. Com suposo que sabeu, la majoria de productes que ofereixen als restaurants contenen carn de vaca, la carn per excel·lència de les hamburgueses. Però hi ha un país amb milions d'habitants, (un mercat molt potent a ulls de McDonald's) que considera la vaca un animal sagrat: l'Índia. Doncs bé, el que van fer, i per tal de no desperdiciar tota aquella clientela, va ser obrir restaurants a l'Índia en què no s'hi venia cap producte provinent de la vaca, i a canvi oferir molts productes apreciats a l'Índia, com ara panets de Curry. Si teniu curiositat sobre el que ofereixen a l'Índia podeu mirar aquest video (en japonès).

Podria posar molts més exemples d'empreses que han pres tàctiques intel·ligents per tal de vendre òptimament a tot arreu, com per exemple pepsi, amb la seva pepsi de cogombre que segurament no vendria ni una ampolla a Barcelona però en canvi és un gran èxit a altres països, o fanta, que ofereix sabors diferents per les seves begudes depenent de les preferències que creu que hi ha a cada país.

També hi ha empreses que per tal de tenir més mercat en un país, han decidit canviar tan dràsticament la seva filosofia, que sembla que no siguin ells mateixos. M'estic referint a Google i la implantació del seu buscador a la Xina. Per tal de tenir content al govern i alhora menjar-se un tros molt gran de pastís, van decidir seguir-los el joc amb la censura, i han acabat implantant un buscador que troba el que el govern vol que trobis...

Penseu que en aquest aspecte Google va fer bé? No creieu que hauria d'haver lluitat pels seus principis de llibertat? Vosaltres sabeu d'alguna empresa que s'hagi vist obligada a canviar en algun lloc per un motiu cultural, religiós o legal? Coneixeu alguna empresa flexible com McDonald's en aquest aspecte?

3 comentarios:

Ramon Chalmeta Ugas dijo...

Jo personalment no conec casos concrets d’empreses, però penso que és normal que facin aquest adaptació, perquè l'objectiu d'una empresa no deixar de ser de guanyar diners i si per aconseguir nous mercats, per tant nous clients, per tant més ingressos doncs s'adapten al que faci falta. Penso que realment les empreses els importa poc els ideals i per tant si han de canviar alguna cosa és canvia.

Jo crec que des del punt de vista moral s’hauria de mantenir les coses com estan, per exemple en google s’hauria de mantenir la llibertat d’expressió però penso que fent politiques correctes la majoria d’empreses no haurien arribat on han arribat. És trist però és així.

Anónimo dijo...
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
Vicente Escandell Miguel dijo...

Crec que es totalment normal que les empreses adaptin els seus productes als diferents mercats on volen implantar-se. Tot país es caracteritza per una cultura determinada que el fan diferent i molts de cops es necessari que els productes s'adaptin a aquests gustos si es vol entrar al mercat.
Però molts de cops no és només adaptar el producte al mercat, ni treuere nous productes exclusius per aquell mercat, sinó que un producte pot ser que tingui diverses formes de publicitar-te segons el país on es vengui.
Amb tot això vull treure una conclusió, i és que tot i que vivim en un país que està molt globalitzat, encara existeixent moltes diferencies entre els diversos països que formen el món, i aquestes són suficientment importants com per a fer necesari una redefinició del producte que venen les empreses.
Pel que fa al cas de Google, jo crec que és normal. La Xina és un caramel força apetitós i díficil dir-li que no. El problema ve del govern que està allí, les possibles polítiques d'una empresa són: dir que no i no entrar al país, com a reinvicació a la seva política, o bé, entrar-hi, perquè realment tots sabem que hi haura alguna empresa que hi entrarà, hi Xina es un caramel massa apetitòs. Així doncs crec que ha fet bé Google.