jueves, 29 de noviembre de 2007

El negoci de Youtube

Qui no ha utilitzat mai Youtube? Ja costa de trobar a algú que no sapiga el que és, oi?

No heu pensat mai en la de diners que els ha de costar tot aquest ample de banda utilitzat per pujar i baixar videos? Com es finança tot aixo? No m’estic referint des que Google el va comprar, m’estic referint als seus inicis. Recordeu haver vist gaire publicitat a la pagina web? Jo la veritat es que no. Ara tot és diferent, ja que els canals de televisió i musicals tenen acords amb la companyia, ja que tenen el seu propi canal, moltes companyies estàn comprant el dret d’usar-lo en els seus reproductors amb codificacions especials, etc.

Sembla ser que, Youtube, en els seus inicis, estaba apoyada per dos grans consorcis:

Sequoia Capital i Silicon Valley,la primera de les dues va finançar a Google en els seus inicis i el consorci esta actualment format per més de 30 empreses, entre les quals figuren els noms de Yahoo, nVidia, Apple, Paypal, etc.

Sobre la segona, es tracta d’un consorci d’empreses dedicades a la computació i als semiconductors on figuren empreses com AMD, Adobe, Oracle, etc.

A més, els tres companys que varen fundar la companyia, eran treballadors del sistema de pagaments online per excelencia Paypal.


Pel que podem veure, doncs, la idea de Youtube no va neixer d’un dia per l’altre, en un garatge,sino que pel que sembla, els seus fundadors mantenien un bon suport al darrere seu. Però, tot i així, aquests consorcis, com es de suposar, voldrien veure beneficis en el projecte, encara que, en aquell moment, era només un prototipus.


Quan va anar passant el temps i el nombre d’usuaris i de videos anava creixent Sequoia va finançar amb més diners a Youtube. Llavors el que em fa pensar és que, en el moment en que aquesta gran companyia com aquesta re-finança un projecte, és perquè veuen els beneficis, encara que siguin en un futur.

Indagant una mica en altres blogs, veig que una de les clausules de les condicions de servei de pujar un video al Youtube és aquesta, i que podria ser una possible base d’ingressos:

“However, by submitting the User Submissions to YouTube, you hereby grant YouTube a worldwide, non-exclusive, royalty-free, sublicenseable and transferable license to use, reproduce, distribute, prepare derivative works of, display, and perform the User Submissions in connection with the YouTube Website and YouTube’s (and its successor’s) business, including without limitation for promoting and redistributing part or all of the YouTube Website (and derivative works thereof) in any media formats and through any media channels. You also hereby grant each user of the YouTube Website a non-exclusive license to access your User Submissions through the Website, and to use, reproduce, distribute, prepare derivative works of, display and perform such User Submissions as permitted through the functionality of the Website and under these Terms of Service.”

Que en resum el que ens vol dir és que qualsevol dia podem trobar un anunci de Youtube a qualsevol medi (Tv o internet) amb el nostre video (o part d’ell) sense tenir cap dret sobre aquest.

Sobre aquest tema ja es va discutir durant un temps a tota la Blogosfera, es deia que aquesta clausula podria resultar abusiva, fet pel qual els responsables de Youtube vàren manifestar que Youtube mai havia intentat obtenir beneficis venent un video pujat a youtube, i, va aclarar a més, que l’usuari te tot el dret sobre el video que puji i que aquesta clausula esmentada deixa der ser valida en quant l’usuari l’esborra.

No queda massa clar sobré que passaria si en un moment donat un usuari pugés un video i youtube el vengués a algú, i l’usuari, no estant d’acord l’esborrés, ja que en el moment de pujar un video ja sel’s dona el dret esmentat. Fins al moment, que jo sapiga, Youtube mai s’ha finançat mitjançant aquesta via, però, si algun dia ho intentés, és bastant segur de que funcionaria.

Moltes són les dubtes que s’han desplegat per la xarxa sobre com un projecte que ha donat tants fruits pot obtenir beneficis, o de com es pot finançar. Com s’ha vist aquí sembla ser que el secret ha estat formar part de grans consorcis d’empreses. Però fins a quin punt és rentable invertir en un projecte d’aquests projectes? Era d’esperar que al final una gran companyia acabés comprant la pàgina? Quin es el moment en el que es deixa de tenir pèrdues i s’obtenen beneficis?

Per un futur no llunyà, Google planteja l’estrategia d’incluir anuncis adsense als videos publicats, la qual cosa ja ha generat diverses discussions sobre la controversia amb la idea principal de la pàgina.

Una cosa està bén clara, els fundadors de Youtube, a més d’uns genis emprenedors i programadors, també ho són en les finances.

5 comentarios:

Alberto Maldonado López dijo...

Para empezar, los que hicieron Youtube han sabido ver una vía que explotar en Internet que nadie antes había visto, y la novedad se premia, queda patente en esta empresa.

Pero no eran genios, es más una de las primeras cosas que hizo google cuando a golpe de talonario compró youtube, fue poner a todos sus genios --que google si tiene genios-- que ya habían hecho google video, y mejoraron todo el código de YouTube.

Google, con esto, quiero decir que google no compro youtube porque técnicamente fueran mejores, porque no lo eran; Google Video era mejor sistema de videos que youtube; Google compro youtube por la comunidad --la que me parece que ronda los 124 millones usuarios registrados (esto a mediados de este año) -- que tiene youtube y la cantidad de información que esta poseía, eso es un mercado potencial, para meter adsense y poner a prueba todos los sistemas de publicidad que google posee, por eso google soltó 1650 millones de dólares.

Y lo que hablas de condiciones de youtube, los videos una vez en su sistema, son temporalmente suyos, google solo se preocupa de borrar videos con contenido copyright, pero no los cuarenta y pico videos del finlandés que entro con la escopeta en el instituto hace unas semanas, pero aquí no hablaremos sobre sistemas de censura que usa google.

Y a lo que se refiere ganar dinero con tus videos, hace un año abrieron un sistema solo para las cuentas que mas contenido generaban en youtube, que les metía adsense no intrusivo en sus videos y ellos recibían una parte de los ingresos.

Pero lo que si hay que reconocer a los fundadores es la rentabilidad que le han sacado a su inversión inicial, no se como se lo habrán repartido el dinero, pero 1650 millones de dólares dan para mucho.

Vicente Escandell Miguel dijo...

Como todos sabemos YouTube fue un gran proyecto que ha dado mucho beneficio a sus creadores.
Creo que las bases del éxito de YouTube, las debemos buscar no tanto en la calidad del producto, si no mas en la novedad que supuso el mismo en el momento que salió. Lo primero a destacar que el producto que nos vendía YouTube no cubría las necesidades inmediatas del mercado, es decir, no había un gran potencial de clientes ansiosos esperando la aparición de ese servicio (realmente los tres creadores lo crearon para compartir vídeos entre ellos), si no que ellos mismo con el paso del tiempo fueron creandose un mercado que cada vez era más dependiente del medio.
Otra de las claves importantes del éxito recae muy probablemente en el hecho de que el servicio era gratuito. Muy probablemente el hecho de tener que pagar por un servicio así hubiese mermado mucho la capacidad de crecimiento de la idea, o incluso anularla, porque sinceramente, quien va a pagar para poder subir vídeos para que vea otra gente, habiendo las limitación cuando al copyright.
De aquí sale el problema que nos comenta José: como pudo financiarse desde el inicio el proyecto. La verdad es que desconocía totalmente que hubiese sido financiado por dos consorcios y más que estuviesen entre ellas empresas como Apple, AMD, etc. Evidentemente estas empresas no hacían nada por nada, y seguramente idearon alguna formula a través de la cual le seria devuelto con creces el capital invertido.
Me gustaría también hablar del marketing encubierto que ha conseguido YouYube del simple hecho de poner en sus vídeos cuando son visionados desde el exterior su logo. Hoy en día pones cualquier programa de televisión y seguro que algún vídeo que viene de YouTube aparece en pantalla, pero es que ademas este viene con su logo bien grande en una esquina. Todo esto a sido una gran publicidad, que junto al boom que ha supuesto internet y el gran incremento de ordenadores en casa ha hecho que mucha gente después de verlo, no pudiese evitar entrar, y una vez allí pasarse horas. Lo mismo con las páginas de internet que hacen uso de los vídeos de YouTube.
Con todo esto quiero decir que una gran idea, con el desarrollo adecuado, puede llegar a convertirse en un fructífero negocio.

Adrià Vallès dijo...

Jo penso que YouTube no és una companyia amb molts beneficis, ja que com tu comentes, la despesa per ample de banda i espai és increíble, i no crec que a la llarga acabi tenint-los, ja que si intenten posar publicitat més intrusiva (i que per tant, aporti més beneficis a curt termini) la gent anirà a altres serveis que no la tinguin.

Seguint una mica el fil que ha obert en Vicente, jo penso que sí que hi havia una demanda d'aquell producte, potser no d'una manera expressa, però penso que sí que hi havia gent amb necessitat de poder compartir vídeos d'una manera fàcil (Windows Media, QuickTime, RealPlayer... han sigut substituïts pel Flash, gràcies a YouTube). Suposo que els creadors, o bé amb un estudi de mercat (cosa que no crec), o bé com a idea pròpia van veure que podia ser un gran negoci crear el Flickr dels vídeos, que és el que és. I així de bé els hi ha sortit.

Anónimo dijo...
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
Marc Morera Merino dijo...

Estic dacord amb el alberto.
Avui en dia, només les empreses amb una visió de mercat del tipus necessitat a cubrir, és aquella que realment experimenta una alça abismal.
Youtube ara per ara, deu ser una de les pàgines més visitades a internet. Tot el material audiovisual habut i per haber està penjat al magnat dels videos.

Té una petita ventatge respecta qualssevol empreses que s'iniciin en un mercat, i es que aquest mercat del que parlem no és altre que el mercat de l'audiovisual. Això implica que la insersió de espais publicitaris és una font de ingressos BRUTAL!!! això fa que la rentabilitat surti de algun lloc, em penso.

En fi, un bon article. M'agrada saber el perquè de allò que jo l'hi dic "xanxullos" ja que la majoria de cops no entenc com poden treure diners empreses que sembla que o facin tot per amor a l'art.